Socker och hälsa

Intresset för hälsa är stort. Nästan dagligen kan man i media läsa om hälsa. Man refererar till nya undersökningar, olika typer av experter uttalar sig och människor berättar om sina nya sundare liv.

Debatten om hälsa har många sidor, men det är inte alla som har vetenskapligt stöd. Det vill vi gärna göra något åt. Därför försöker vi med den här sidan att belysa de vanligaste frågorna om socker och på det viset bidra till en mer nyanserad debatt.

Hur mycket socker kan ingå i en sund kost? Enligt officiella kostrekommendationer bör högst 10 % av det totala dagliga energiintaget komma från tillsatt socker. Det betyder att den mängd socker man kan äta beror på den enskildes energibehov och energiförbrukning. I genomsnitt motsvarar 10 % för förskolebarn ca 30–40 gram socker per dag, för skolbarn 45–60 gram och för vuxna 50–70 gram beroende på kön.

Det är till exempel 50 g tillsatt socker i var och en av följande produkter: ½ l sockersötad läsk, 60 g karameller, 120 g vingummi, 100 g lakrits, 150 g mjuk kaka eller 135 g cornflakes med socker.
Bläddra i broschyren Bläddra i broschyren
Ladda ned PDF Ladda ned PDF 3,2 MB
Beställ broschyren Beställ broschyren